keskiviikko 11. marraskuuta 2009

HEIKKI KOVALAINEN"FLYING FINN

Formula 1 -ura

Kovalainen testaamassa Renault'tia vuonna 2006.

Kaudella 2006 Kovalainen toimi Renault'n Formula 1 -tallin testikuljettajana ja hän ajoi 28 000 km testikilometriä. Kaudella 2007 hän ajoi Formula 1 -sarjassa toista Renault-autoa, tallikaverinaan Giancarlo Fisichella. Asiasta tiedotettiin 6. syyskuuta 2006. Kaudeksi 2008 Kovalainen siirtyi ajamaan McLaren-tallin toista kilpa-autoa tallikaverinaan Lewis Hamilton. Siirto vahvistettiin 14. joulukuuta 2007.

[muokkaa] Kausi 2007

Kovalainen debyyttikilpailussaan Australiassa.

Renault oli aiemmalla kaudella voittanut Fernando Alonson ja Giancarlo Fisichellan turvin sekä kuljettajien- että valmistajien maailmanmestaruudet, joten tallin ja ulkopuolisten odotukset olivat kovat.

Debyyttikilpailunsa aika-ajoissa Australiassa Kovalainen jäi kuitenkin vasta sijalle 13, kun tallikaveri Fisichella ajoi kuudenteen ruutuun. Kilpailussa Kovalainen oli lähellä ajaa pisteille, mutta pyörähdys ja mutkan leveäksi ajo jättivät hänet lopulta kymmenenneksi. Tallipäällikkö Flavio Briatore haukkui tulokkaansa, sillä samassa kilpailussa tulokas Lewis Hamilton oli ajanut McLarenilla kolmanneksi ja voittoihin tottuneen Briatoren odotukset olivat samalla tasolla.

Pistetili aukeni kuitenkin jo seuraavassa kisassa, Malesian GP:ssä. Kun kauden alun kaikissa kilpailuissa Renault'n sijoitukset alittivat odotukset, joutui Briatore myöntämään, ettei vika ollut kuljettajissa, vaan autossa.

Kauden kuudennessa, Kanadan tapahtumarikkaassa kilpailussa Kovalainen onnistui nousemaan viimeisestä lähtöruudusta (22.) neljänneksi lukuisten turva-autoepisodien avittamana. Yhdysvaltain GP:ssa Kovalainen starttasi kisaan uransa siihen asti parhaasta lähtöpaikasta, kuudennesta ruudusta. Myös kilpailu sujui hyvin: hän johti ensimmäisten varikkokäyntien aikana F1-kilpailua ensimmäistä kertaa urallaan ja sijoittui lopulta viidenneksi. Yhdysvaltain osakilpailujen aikana tuli huhu, jonka mukaan Kovalainen siirtyisi kesken kauden Williamsille. Kaikki osapuolet kiistivät kuitenkin siirtokuviot. Seuraavissa kisoissa Kovalainen ajoi tasaisesti pisteille. Hän ajoi seitsemän kilpailun pituisen pisteputken.

Loppukaudella, sateisessa Japanin GP:ssa Kovalainen ajoi ensimmäistä kertaa F1-urallaan palkintosijalle oltuaan toinen. Samassa kilpailussa Kimi Räikkönen oli Ferrarillaan kolmas ja kahden suomalaiskuljettajan välillä nähtiin taistelu toisesta sijasta, kun Kimi Räikkönen yritti ohittaa Kovalaista onnistumatta. Kovalaisen toinen sija oli myös Renault'n kauden ainoa palkintokorokesijoitus.

Kauden päättäneessä Brasilian GP:ssä Kovalainen koki uransa ensimmäisen keskeytyksen ja sijoittui MM-sarjan lopputuloksissa seitsemänneksi. Keskeytettyään Kovalainen sivusi samalla tulokasennätystä, maaliin 17 ensimmäisessä kisassa. Jos hän ei olisi keskeyttänyt viimeisessä kilpailussa, olisi ennätys ollut yksin hänen.

Ei kommentteja: