Mika Salo
Wikipedia
Mika Salo | |
---|---|
Mika Salo vuonna 2007 | |
Ura Formula 1:n MM-sarjassa | |
Kansalaisuus | Suomi |
Aktiivivuodet | 1994–2000, 2002 |
Talli(t) | Lotus, Tyrrell, Arrows, BAR, Ferrari, Sauber, Toyota |
Kilpailuja | 111 (109 lähtöä) |
Maailmanmestaruuksia | 0 |
Voittoja | 0 |
Palkintosijoja | 2 |
Paalupaikkoja | 0 |
Nopeimpia kierroksia | 0 |
MM-pisteitä | 33 |
Ensimmäinen kilpailu | Japanin GP 1994 |
Ensimmäinen voitto | - |
Viimeinen voitto | - |
Viimeinen kilpailu | Japanin GP 2002 |
Mika Juhani Salo (s. 30. marraskuuta 1966 Helsinki)[1] on suomalainen autourheilija ja entinen Formula 1 -kuljettaja. Salo osallistui F1-urallaan yhteensä 111 kilpailuun kausien 1994 ja 2002 välillä. Hänen F1-uransa huippuhetkiin kuului Michael Schumacherin korvaaminen Ferrarilla kesken kauden 1999. Tuolloin hän saavutti F1-uransa ainoat kaksi palkintosijaa.
F1:n jälkeen Salo on kilpaillut CART:ssa ja American Le Mans Series -sarjassa. Lisäksi hänen autokuntansa ajoi GT2-luokan voittoon vuosien 2008 ja 2009 Le Mansin 24 tunnin ajoissa.
Sisällysluettelo[piilota] |
[muokkaa] Uran alku
Salo aloitti uransa karting-radoilla ja voitti neljä suomenmestaruutta. Sen jälkeen hänen uransa jatkui Formula Fordeissa, joissa Salo hallitsi SM-, PM- ja EM-sarjoja. Vuosina 1989 ja 1990 hän ajoi Britannian Formula 3 -sarjaa. F3-kautta 1990 Salo hallitsikin yhdessä toisen Mikan, Mika Häkkisen, kanssa. Salo voitti kuusi osakilpailua ja Häkkinen mestaruuden. Puhuttiin Mika–Mika-sarjasta. Kauden lopussa Salo ajoi kuuluisassa Macaon Grand Prix'ssa toiseksi Michael Schumacherin vietyä voiton.[2]
Saatuaan syytteen rattijuopumuksesta Salo lähti etsimään ajopaikkaa Japanista ja siirtyi Japanin Formula 3000 -sarjaan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti