keskiviikko 11. marraskuuta 2009

NICO ROSBERG"FLYING FINN"

Nico Rosberg

Wikipedia

Loikkaa: valikkoon, hakuun
Nico Rosberg

Nico Rosberg 2007.jpg

Formula 1 -ura
Kansalaisuus Saksa Saksa
Suomi Suomi[1]
Auton numero 16
Nykyinen talli
Entiset tallit Williams (20062009)
Kilpailuja 70
Maailmanmestaruuksia 0
Pisteitä 75,5
Voittoja 0
Palkintosijoja 2
Paalupaikkoja 0
Nopeimpia kierroksia 2
Ensimmäinen Grand Prix Bahrainin GP 2006
Kauden 2009 sijoitus 7. (34,5 p.)

Nico Rosberg (s. 27. kesäkuuta 1985 Wiesbaden, Hessen, Saksa) on saksalais-suomalainen1982 F1-maailmanmestari Keijo "Keke" Rosberg ja äitinsä saksalainen Sina Rosberg (ent. Gesine Gleitsmann-Dengel). Rosbergilla on kaksoiskansalaisuus, sillä hänellä on sekä Saksan että Suomen passit. Hän kilpailee Saksan lipun alla, mutta hän on pienemmissä luokissa edustanut myös Suomea.[2] kilpa-ajaja. Hänen isänsä on kauden

Rosberg puhuu saksaa, ranskaa, italiaa ja englantia, mutta ei suomea.

Sisällysluettelo

[piilota]

[muokkaa] Uran alku

Nico Rosberg aloitti kilpa-autoilun 11-vuotiaana kartingilla vuonna 1996. Hän siirtyi Saksan Formula BMW -sarjaan vuonna 2002 ja voitti mestaruuden ottaen kauden aikana yhdeksän osakilpailuvoittoa. Ura jatkui Team Rosbergin tallissa Euroopan Formula 3 -sarjassa, jossa hän oli kahdeksas vuonna 2003 ja neljäs vuonna 2004.

[muokkaa] GP2-ura

Rosberg kilpaili GP2-sarjassa kaudella 2005 ART Grand Prix -tallissa. Hän voitti viisi kilpailua ja vei mestaruuden 15 pisteen erolla toiseksi tulleeseen Heikki Kovalaiseen. Marraskuussa 2005 ilmoitettiin Rosbergin tehneen sopimuksen Formula 1 -sarjan Williams-tallin kanssa kilpakuljettajan paikasta kaudelle 2006.

[muokkaa] Formula 1 -ura

[muokkaa] 2006

Rosberg Kanadan GP:ssa 2006.

Kauden 2006 avauskilpailussa Bahrainissa ja uransa ensimmäisessä F1-kilpailussa Rosberg ajoi heti pisteille sijoituttuaan seitsemänneksi. Hän on historian kolmanneksi nuorin pisteille yltänyt kuljettaja. Rosberg otti myös kilpailun nopeimman kierroksen nimiinsä historian nuorimpana kuljettajana.

Seuraavan kerran Nico selviytyi pisteille kauden viidennessä osakilpailussa Nürburgringilla ollen kisan seitsemäs. Loppukauden aikana pisteitä ei kertynyt lisää, sillä auto osoittautui epäluotettavaksi ja muut tallit pystyivät myös kehittämään autojensa nopeutta kauden mittaan enemmän kuin Williams.

[muokkaa] 2007

Kaudelle 2007 Rosberg sai tallikaverikseen Williamsin edellisen kauden testikuljettajan, itävaltalaisen Alexander Wurzin. Nico ajoi kaudella tasaisen varmasti ja osoitti monesti olevansa huomattavasti tallitoveriaan nopeampi. Wurz oli kuitenkin pitkään edellä pisteissä sijoituttuaan hyvin erikoisissa Kanadan ja Euroopan GP:ssa. Belgian GP:n kuudennella sijallaan Nico nousi kuljettajien MM-sarjassa Wurzin ohi yhdeksänneksi. Uran siihen saakka paras kisasijoitus – neljäs – tuli kauden päättäneessä Brasilian GP:ssa.

Kauden aikana Rosbergia pyydettiin toistamiseen F1-sarjan ajajayhdistyksen (GPDA) johtoon. Hän kuitenkin kieltäytyi tehtävästä, mutta sanoi, että asia voisi olla ajankohtaisempi muutaman vuoden päästä.[3] Kauden jälkeen Rosberg teki uuden parannetun sopimuksen Williams-tallin kanssa. Kuljettajasopimusta olisi ollut vielä jäljellä kaudelle 2008, mutta uudella sopimuksella pituutta jatkettiin kauden 2009 loppuun. Samalla kaksi vuotta sitten tehdyn sopimuksen ehtoja parannettiin merkittävästi.[4]

[muokkaa] 2008

Nico Monacon GP:ssä 2008

Kaudella 2008 Rosberg ajoi Australian osakilpailussa ensimmäistä kertaa F1-urallaan palkintosijalle oltuaan kilpailussa kolmas. Muissa kilpailuissa Nicon saaliina oli neljä pistesijaa ja kaksi keskeytystä. Kauden loppupuoliskolla Rosberg sijoittui Singaporen kisassa toiseksi, mikä on toistaiseksi hänen paras sijoituksensa F1-kilpailussa. Aika-ajovertailussa Rosberg voitti tallikaverinsa Kazuki Nakajiman luvuin 14–4.

[muokkaa] 2009

Nico Turkin GP:ssä 2009 viidennellä sijalla.

Kauden 2009 ensimmäisessä kilpailussa Australiassa Rosberg ajoi jälleen pisteille. MalesiassaEspanjassa ja ajoi 6. Monacossa. Turkissa ja Britanniassa hän ajoi viidenneksi. Saksassa Rosberg oli neljäs yhden pysähdyksen taktiikallaan. Valencian katuradalla Rosberg ajoi viidenneksi ahdistellen Heikki Kovalaista aina radan viimeiseen mutkaan asti. Singaporen GP:ssä Rosberg onnistui nousemaan kolmanteen lähtöruutuun. Heti lähdössä hän ohitti Sebastian Vettelin ja lähti ajamaan takaa paalulta lähtenyttä Lewis Hamiltonia. Varikkokäynnin jälkeen Rosberg kuitenkin lipesi ulos varikkoalueelta ja ylitti sulkuviivan, jonka takia hänelle annettiin varikon läpiajorangaistus. Maaliin hän saapui vasta yhdentenätoista hän pääsi nejännestä ruudusta kärkeen jo startissa ja hallitsi alkukierrokset. Sade pilasi kuitenkin Rosbergin kisan, ja hän jäi sijalle 8. Rosberg pääsi pisteille .

[muokkaa] F1-tilastoja ja -tuloksia

Kausi Talli Sijoitus Osakilpailut Pisteet Voitot Palkintopallisijat Paalupaikat Nopeimmat kierrokset
2006 Williams-Cosworth 17. 18 4 0 0 0 1
2007 Williams-Toyota 9. 17 20 0 0 0 0
2008 Williams-Toyota 13. 18 17 0 2 0 0
2009 Williams-Toyota 7. 17 34,5 0 0 0 1
Yhteensä (4 kautta) 70 75,5 0 2 0 2

(Vahvennetut kilpailut tarkoittavat paalupaikkaa) (Kursivoidut kilpailut tarkoittavat nopeinta kierrosta)

Kausi Talli 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Pisteet Sijoitus
2006 Williams BHR
7
MAL
Kesk.
AUS
Kesk.
SMR
11
EUR
7
ESP
11
MON
Kesk.
GBR
9
CAN
Kesk.
USA
9
FRA
14
GER
Kesk.
HUN
Kesk.
TUR
Kesk.
ITA
Kesk.
CHN
11
JPN
10
BRA
Kesk.
4 17.
2007 Williams AUS
7
MAL
Kesk.
BHR
10
ESP
6
MON
12
CAN
10
USA
16
FRA
9
GBR
12
EUR
Kesk.
HUN
7
TUR
7
ITA
6
BEL
6
JPN
Kesk.
CHN
16
BRA
4

20 9.
2008 Williams AUS
3
MAL
14
BHR
8
ESP
Kesk.
TUR
8
MON
Kesk.
CAN
10
FRA
16
GBR
9
GER
10
HUN
14
EUR
8
BEL
14
ITA
14
SIN
2
JPN
11
CHN
15
BRA
12
17 12.
2009 Williams AUS
6
MAL
8
CHN
15
BHR
9
ESP
8
MON
6
TUR
5
GBR
5
GER
4
HUN
4
EUR
5
BEL
8
ITA
16
SIN
11
JPN
5
BRA
Kesk.
ABU
9

34,5 7.

[muokkaa] Ennätykset toistaiseksi

Rosberg ajoi Bahrainin GP:ssa 2006 kilpailun nopeimman kierroksen nuorimpana kuljettajana.

Ei kommentteja: