tiistai 2. helmikuuta 2010

JANNE AHONEN IS BACK-THE EAGLE FROM (FINLAND) -MAYBE WORLD BEST SKI JUMPER EVER

Kaksipaikkainen kiihdytysauto Eagle 2 Seat Dragster TS #3

Eagle 2 Seat Dragster TS
3

26.10.2005

Nollasta sataan? Alle puolitoista sekuntia. Reilun kahdeksan sekunnin ja neljänsadan metrin päästä lähdöstä nopeutta on jo yli 250 km/h. TM selvitti miltä matka maistuu mäkikotkan kyydissä.

Janne Ahonen on löytänyt itselleen sopivan kesätyön: kotkalaisen Eagle Racingin palvelukseen pestautunut mäkikotka ajaa kolmatta kauttaan Drag Racingin SM- ja PM-sarjaa. TM sai tilaisuuden istua tuoreen Pohjoismaiden mestarin kyytiin Eagle Racingin kaksipaikkaiseen dragsteriin. Kahdenistuttavat dragsterit ovat maailmanlaajuisestikin harvinaisia.



Nyt ajettu yksilö on rakennettu Eaglen tiimin toimesta Competition Dragster -rungon pohjalle. Moottori on Chevroletin 600-kuutiotuumainen V8, tutummissa yksiköissä iskutilavuutta kertyy täydet kymmenen litraa.

Eaglen päämekaanikko Juha-Pekka Pasi auttaa matkustajan ahtautumaan mittalaitteiden kanssa dragsterin takapenkille. Normaalin ajoasun lisäksi ranteisiin tulevat hihnat, jotka turvavöihin kiinnitettyinä estävät käsien pyörimisen hervottomana mahdollisessa ulosajotilanteessa.

Takaohjaamossa on normaaleiden moottorin valvontaan liittyvien mittareiden lisäksi ratti – jonka ainoa tehtävä on tosin toimia niin sanottuna kauhukahvana. Ensimmäinen järkytys tulee Jannen käynnistäessä moottorin, jonka käyntiä ei voi kuvitellakaan vertaavansa mihinkään liikenteessä kuultavaan.

Näyttävän renkaiden lämmitysoperaation, burn-outin, jälkeen Eaglen tiimipäällikkö Harri Horto opastaa Jannen oikealle paikalle lähtöalueella ja antaa ”valmista”-merkin.

Lähtövalotolpan eli joulukseen valojen antaessa lähtöluvan asioita alkaa tapahtua koko lailla vilkkaaseen tahtiin. Moottorin raaka jylinä täyttää tajunnan, istuimen selkänoja iskee ilmat keuhkoista pihalle ja näkökenttä tuntuu kapenevan rajun nopeudennousun seurauksena. Murhaava kiihtyvyys jatkuu loppuun saakka. Janne löysää kaasun ja aloittaa jarruttamisen käyttäen apunaan jarruvarjoa.

Kiihtyvyys saa kokeneenkin testaajan aistit sekaisin. Voisi vannoa kiihdytyksen kestäneen vain kolme, ehkä neljä sekuntia. Toinen mielenkiintoinen havainto koski jo aiemmin mainittua ääreisnäkökentän huomattavaa kapenemista. Kun vauhtia kertyy siviiliautoilla – autosta riippumatta – dragsteria verkkaisemmin, näkökentän kapenemista ei huomaa.

JOS joku vielä luulee, että suoraan ajaminen on helppoa, niin moiset luulot karisevat viimeistään silloin, jos onnistuu pääsemään kiihdytysauton kyytiin. Pelkästään matkustajana istuminen auttaa tarkistamaan käsitykset kerralla.

Ei kommentteja: